← Inspiratie

Blijft OHNE nog op Meta?

Als het stormt in de States, voelen we in Europa de bui al hangen. De afgelopen weken kwam het gebruik van sociale media (opnieuw) enorm ter discussie te staan. En terecht. Ook tijdens de OHNE-team meeting kwam de vraag: Wat nu met OHNE op Facebook en Instagram? op de agenda.

Enerzijds lijkt het gek om je als coöperatie van lokale duurzame retail bezig te houden met een storm die woedt over de oceaan, anderzijds stellen we ons -ook bij OHNE- behoorlijk wat vragen bij wat er gaande is. Willen we deel blijven van een platform dat elke dag morrelt aan menselijke waardigheid? Voelt vertrekken niet eerder als weglopen wanneer je tegengewicht kan bieden? Is er een gulden middenweg mogelijk?

Op dit moment kiezen we ervoor om actief te blijven op zowel Instagram en Facebook. Daarnaast vind je ons ook op de alternatieve app Mastodon. Juiste en eerlijke communicatie & een brede bereikbaarheid zijn crucialer dan ooit. Onze keuzes lichten we hieronder graag even toe.

instagram
Om jullie allen te kunnen bereiken met onze missie, blijven we actief op Meta, in lichte transitie naar het alternatieve Mastodon.

1. Verpakkingsvrij toegankelijk maken

Bij OHNE willen we verpakkingsvrij winkelen zo toegankelijk mogelijk maken. Dat is onze missie, ons DNA. Bij het uitdragen van deze missie, hoort een sterk luik rond communicatie. In de wereld vandaag is verdwijnen op sociale media daarin kiezen voor minder toegankelijkheid, minder zichtbaarheid en een kleiner bereik bij een heleboel mensen die door ons bereikt willen of kunnen worden.

Naast onze nieuwsbrieven, eigen website en offline communicatie in de winkels, blijven daarom ook Instagram en Facebook deel van onze communicatieplatformen.

De timing kon misschien beter :-), maar misschien is de opstart van ons centrale OHNE-account op Instagram net nu meer nodig dan ooit. Alle betrouwbare info die je op onze website terugvindt, willen we nog breder toegankelijk maken. Voor al die mensen die enkel via social apps in verbinding staan met de wereld. Voor een hele generatie die surfen op het web iets vindt voor tijdens een saaie les geschiedenis en voor iedereen die, door dat verfoeide algoritme, opeens ontdekt dat er een heel platform is met duidelijke en volledige tips, tricks en tools rond duurzaam leven. Onderbouwd door research en gedragen door een hele community. Volg OHNE op @ohne_be
Kies jij persoonlijk liever voor een alternatief social media kanaal, dan kan je ons vanaf nu ook vinden op Mastodon via @ohne_be
verpakkingsvrij winkelen
OHNE’s missie is om verpakkingsvrij winkelen zo toegankelijk mogelijk te maken.

2. Choose your battles

We hebben overwogen om de kar te trekken in een groot exit-verhaal op alle Meta-tools. OHNE, dat is is ook een team van rebelse denkers, die in opstand komen bij zoveel onrecht. Algauw kwamen we echter tot de vaststelling dat de tijd en energie die hierin kruipt, zou betekenen dat we minder kunnen focussen op waar we goed in zijn. Op de duurzame bijdrage die we nu al elke dag proberen te leveren in en rond elk van de OHNE-winkels. Het ontbreekt ons aan expertise, tijd en budget om zo’n exit goed op poten te zetten.

Kiezen we dan geen kant? Absoluut wel. Je zal bij ons geen lidkaart van de Zuck-fanclub terugvinden, wel in tegendeel. En dat is niet alleen omdat we niet zo tuk zijn op mannen met gouden kettingen die ooit Facebook bouwden om commentaar te kunnen geven op het uiterlijk van universiteitsstudentes. We zijn bescheiden genoeg om te beseffen dat we het waardevolle bereik dat we hebben opgebouwd via Instagram en Facebook nodig hebben in het verhaal van OHNE.

We willen net ook die mensen kunnen bereiken die nog nooit van deze transitie in sociale media hebben gehoord. We vinden het niet OK dat Meta vrije meningsuiting zo polariserend aanpakt.

3. If all the good ones leave, then... who’s left?

Precies daarom dachten we na over wat we kunnen betekenen binnen die bestaande platformen. Hoe wij daar one of the good ones kunnen zijn en blijven. Precies daarom zetten we in de toekomst nog meer in op factchecken, duidelijke standpunten die onderbouwd en gestaafd zijn en (opr)echte informatie bevatten. We willen jou daarbij vooral ook laten kiezen hoe je op de hoogte wil blijven. Dat kan via onze website, onze nieuwsbrief, in de winkels of op sociale media.

Wil jij persoonlijk liever weg van Meta-apps als Instagram en Facebook? Blijf verbonden via onze website of nieuwbrief.

5. Ons ultieme uithangbord, dat ben jij

Wij zijn zo dankbaar voor onze klanten, die elke dag, elke week, elke maand de weg vinden naar OHNE. Naar onze mening belichaamt elke klant net die essentiële durf, onafhankelijkheid en kritische blik op onze huidige wereld. Jouw verhalen, keuzes en feedback vormen de ruggengraat van onze coöperatie! Impact maken en anders durven denken, OHNE uitdragen als meer dan een winkel, dat doe jij. Bij OHNE weten we dat echte verandering begint bij diegenen die afwijken van de norm. Bedankt om onze missie te versterken en te verspreiden.

Jouw advies is goud waard. Heb je 5 minuutjes? Vul hier onze enquête in.
Jouw verhalen, keuzes en feedback vormen de ruggengraat van onze coöperatie.

Focus op duurzame praat, nooit ruimte voor haat

Kortom, in een wereld waar je dagelijks talloze dingen in vraag moet stellen, willen wij jou een baken bieden van transparantie, rust, juistheid en duidelijkheid op vlak van duurzaamheid. Dat is onze core business. Maar wees gerust, tussen de regels door zal je altijd blijven lezen dat duurzaamheid voor ons verankerd is in een vrije, open, democratische samenleving.

Indien verder vragen of opmerkingen, gebruik dan onze Feedback knop op de website of stuur een mailtje naar coop@ohne.be

Gerelateerde verhalen

Alle verhalen →
20/10/21
10/2/25
Alle artikels

Jouw impact met OHNE in 2024: 50 ton afval uitgespaard én meer

Verder lezen →
30/1/24
30/1/25
Alle artikels

Tournée Minérale! Alcoholvrije dranken waarvan je niet wist dat ze bestonden

Verder lezen →
30/1/24
20/12/24
Alle artikels

OHNE's favoriete lokale hotspots in Vlaanderen

Verder lezen →